hayya nabda' bi..


بسم الله الرحمن الرحيم..



.dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


Isnin, 30 Disember 2013

cebisan yang manis


Belajar bertahun-tahun bahasa arab; kesempatan yang sangat jarang untuk aku rasakan kepuasan belajar dan faham seperti hari-hari bersama dia yang digelar "abu" ni. Seorang guru markaz; sangat penuh sifat kebapaan. 

Aku boleh nampak kegembiraan dan kebahagiaan dari wajah temanku yang seorang ini setelah setiap dars kami. Bahkan aku turut berkongsi rasa.

(Selalu teringat hadis bab niat bila teringatkan dia. Kami malah pernah berbincang tentang ni, dalam satu kesempatan.)

"kau tahu, masa OASIS(program orientasi tahun 1) dulu, bila kak senior tu tanya aku tujuan aku datang ke sini. Yang ada depan mata aku. semata-mata nak faham bahasa arab, nak faham kebudayaan bangsa arab sini. Akhirnya dari 3 jenis bahan air, teh, gula. aku dapat air je."

"dan sekarang?"

"aku rasa tulah yang aku dapat. Paksi hidup aku kat sini." 

dan rahmat untuk dia tu menjalar kepada aku dan teman-teman sekitar dia ni. sangat berbeza belajar di markaz seperti dia dengan di universiti. kesempatan bertanya sentiasa ada. tetapi pandangan guru tu; pada kau, dah berbeza. Sedangkan kemampuan kau belum bertemu dengan jangkaan tahap yang namanya universiti tu.

ustaz Bilal ni memang penyabar sangat orangnya. Kalau boleh, semua hendak dikongsinya dengan kami. Aku terasa dekat betul kata-kata syeikh rohim dulu; 
"yang sampai kepada anak murid daripada seorang guru itu bukan sekadar ilmu, malah akhlak dan rohaninya"

beruntungnya berada dalam lingkungan insan-insan seperti guru-guru di markaz bahasa ni. Sentiasa mengalu-alukan sesiapa yang ingin bertanya, ingin belajar, ingin tahu, ingin faham. Sejujurnya, aku sendiri lebih banyak merujuk persoalan-persoalan bahasa kepada guru-guru ini. Persoalan i'rob, matsal, syair dan lain-lain. Terpenuhkan keperluan, merasa dicukupkan. 

pada pandangan aku, seperti inilah amsal mereka yang menginfaq diri kepada ummah. Meski kepada manusia asing seperti aku.



#memori 2013. Dars Ibn 'Aqeel. markaz bahasa Azhar. 4pm.


lawatan terakhir ke markaz. (masa berlaku demonstrasi di kuliah; sempat "terbang" sekejap bertemu guru yang dikasihi)





---




dunia tu; ialah yang kau berada di dalamnya sekarang. kalau kau mampu untuk keluar, dan melihat dari sudut di mana aku melihat kau sekarang...

kau akan lupa semua keletihan, keluhan dan kesesakan yang kau selalu rasakan.



ps: aku tak faham pun falsafah dan cerita sebenar lagu ni. cuma ada beberapa part yang aku suka. yang tak ada kaitan dengan sesiapa. cuma diri sendiri.

*except im not a hopeless wanderer

Isnin, 23 Disember 2013

terima kasih





jadilah insan bersyukur.

terima kasih tuhan. meski terlambat; ia tetap hadir.

mungkin ini maqam untuk insan yang seperti aku.



kalau aku seorang lelaki, pasti dan pastikah lebih beruntung? entah. konflik macam ni pun ada ke. :P
yang aku maksudkan ialah rehlah, shuhbah, nasyat 'aqliy.

sejak ke mesir perasaan ni lagi menjadi-jadi.

sampai lupa siapa yang memberi. sampai lupa. yang memberi tu melangkaui masa dan tempat. melangkaui usia dan jantina.

kau tak berpeluang bersuhbah dengan masyayikh secara langsung; tetapi kau punya kitab karangannya. kau punya usaha hudhur ke tiap majalisnya. dengan rahmat Tuhan; kau mencapai kefahaman mereka yang melaziminya. mungkin juga sebenarnya kau lebih dekat dengannya. apabila maqsad kau ialah Dia. Tuhan.
bukankah Dialah yang bila engkau dicintaiNya, maka segala makhluk mencintaimu?


p/s; mood kehairanan dan bingung dengan makna "perjuangan" yang dilaungkan golongan yang makin marak sekarang. ohya. dengan keganasan berbalas keganasan. dan berpanjanglah jidal mencari salah siapa tak berkesudahan. dalam pada tu, aku sempat berfikir. institusi azhar tu entah di mana sebenarnya? apakah asma telah diangkat lebih dari musamma? lalu bertebaranlah yang namanya azhariyyun memamah asma itu sedikit demi sedikit.

seperti kata2; "manakan sama ulama 4tahun azhar dengan ulama yang menuntut ilmu sepanjang hayatnya?"

terlupakan tidak karangan syeikh Qardhawi dalam bukunya untuk wanita(malangnya aku lupa tajuknya)
pemuda sekarang lebih tangkas dan cekap memperjuang hak berbanding menjalankan tanggungjawabnya.

akhiran; kita biarkan mereka dengan perjuangan mereka, kita juga punya perjuangan kita.

kan.
dari timur kuterbang ke barat. mendarat di landai bumi andalus yang aman permai.

mana? mana dia penulis alam jinn yang diabaikan zaman? yang dikhabarkan kepadaku akan hebatnya jiwa khayalinya melayah ke medan debat syaitan dan jin. dan membahas bahasa dengan hiwar dan jidal. gah sungguh tampaknya. tak tertahan keinginanku menerokanya, menaiki tunggangan tulisannya, mengembara menerusi ilhamnya.

sebelum menjejak Abi 'Alaa'; memberitahukan kepadanya bahawa aku mahu melalui titian siratnya; melihat sendiri perbahasan alam ghaib dan mengalaminya sepertimana dia.
alangkah beruntungnya mati sebelum benar-benar mati! bukankah manusia hanya tersedar setelah mati?





~dari celahan akal yang keletihan. aku tak minat menterjemah. maaf

celaan zaman


kenapa baru sekarang baru tahu dan merasa diri belajar sesuatu dan punya ingin tahu?

dan baru punya cita-cita melangit tak tahu mana hujungnya?

dan baru sedar begitu banyak yang hilang luput ditelan masa?


bayang-bayang sendiri rupanya yang sering merintih merayu memohon waktu.

saat kau tanyakan aku. kenapa aku memilih ini dan bukan itu. kau tahu; baru sekarang aku mencapai jawapannya?


saqim. sebab aku memilih memenuhi semua keinginan hidupku.
dan kau tahu ia mustahil, bukan?



p/s; tatkala kau baca tentang ini, kau pasti fikir aku sedang celaru, bukan? simpankan simpati itu. bukan di sini tempatnya.
(kau lihat taatsur anf kiram gara-gara si Mutanabbi si mutasalsif. cis)



Selasa, 5 November 2013

random 3



ada sesiapa mengajarimu mengurus rindu?

tidak?

-tetapi ada seseorang mengajarku mengurus "tin-tin kosong".




moga ini memadai.


rehlah sutur



tidak ada apa-apa yang menarik. aku telah pun mula mengembara ke zaman abbasiy beberapa hari lepas dan menyinggah ke Maghrib; menziarahi Kota Andalus.

Masih berjalan-jalan di sekitar. Baru melihat-lihat beberapa istana yang indah-indah dibina khalifah Mutawakkil yang mengikuti selepasnya khalifah-khalifah lain; cuba menzahirkan kemegahan yang mereka miliki dan menteri-menteri bawahannya menumpuk-numpukkan kekayaan seolah mereka akan hidup ratusan tahun lagi.

istana-istana yang indah dengan pelbagai aneka tamannya. yang menjadi tujuan qasidah-qasidah; disebutsanjung para penyair-yang malangnya aku juga tidak dapat mendengarkannya dengan telingaku sendiri. bau-bau harum dari bunga-bunga yang mekar. keadaan secantik ini di taman-taman istana 'Abbasiyah, mengingatkan aku kepada pemandangan mengagumkan bumi Andalus- yang turut menjadi inspirasi para penyairnya.

cuma sempat aku menyoroti; kisah-kisah kehebatan para wanita Andalus dalam ilm dan adab. ada yang menjadi kunjungan para thullab ilm seperti zainab meski mencecah 90 tahun umurnya. alangkah baiknya andai pertemuan dengan ibn malik-yang mengikuti arus perubahan adab pada ketika itu dengan mewujudnya syair ta'limi-menjadi kenyataan.

berjalan di pasar-pasar. melihat para rakyat golongan ketiga Abbasiyyah yang hidup dalam kemiskinan; diperas-peras lagi oleh penguasa pengutip cukai kharaj dan dhoro-ib. adakah islam telah hilang dari hati-hati mereka? tetapi kulihat para sufi berhalaqah di masjid-masjid jua; melantunkan qasidah kesufian.

sehingga sebelum aku melangkah pergi; kudengar ada gelombang tsaurah qirmitah akan melanda. dan khalifah Mu'tadhid pasti tak akan membiarkan mereka.



setelah kembali. aku tiba-tiba menjadi tidak sabar ingin melawat Turki Uthmaniah. ohya. aku harus belajar bahasa Turki terlebih dahulu.







mungkin selepas ini aku akan mengembara dengan terowong masa di perpustakaan-perpustakaan pula.

di sini.





harap di sana tenang-tenang saja sedangkan di sini aku berasa masa berlalu terlalu lambat dengan segala ribut dan angin kencang. dan matahari lambat lambat muncul sepertinya dia juga tidak merasakan segala huru-hara di sebuah tempat bernama sini.


dan moga Tuhan mengutuskan rahmatNya buatmu yang tak dapat aku gambarkan kegoncangan apa yang menimpa langit dan bumimu tak berapa lama dulu.


moga sekarang semuanya membaik.


#al-fatihah.



hikayat mr.c dan miss c 1


aku tak tahu sejak bila aku betul-betul "terlibat" dengan mr.c yang sejak itu menemaninya ialah miss c.

dan aku tak pernah kenal betapa dahsyatnya pengaruh mr.c sampai melihat betapa berkuasanya miss c.

aku terlalu malu mengisahkan siri-siri penaklukan miss c ke atasku atas nama mr.c.



dan aku berlindung denganNya daripada kejahatan syaitan dan sekutunya yang selalu membisik-bisik dan mengapi-apikan miss c sehingga dia menjadi begitu kuat mencengkam jiwaku, menoreh-noreh dari dalam. melelahkan aku seluruhnya.

mr.c memang benar-benar ujian. akan ku tarik kau bersama-sama miss c ke dalam balang kaca bernama hatiku, untuk disucikan sedapatnya. sehingga kalian menjadi tunduk dan patuh kepada Dia yang menciptakan balang kaca-rahim yang melahirkan kalian berdua.





dan kalian memang benar-benar telah berjaya melemahkan aku untuk kesekian kalinya.

sehingga menjadikan aku bahan ketawa masa hadapanku; dan beban tangisan masa lampauku.



p/s; the "balang kaca" is under treatment.

aayah






ayat alquran adalah ayah yang mastur.

ayat yang manzur.ada pada ayatNya di muka bumi ini. tiap ciptaanNya. yang aku sering alpa. adalah termasuk ayat manzur ini kan semua perbuatan hambaNya, tiap pertemuan, tiap perselisihan dan keterkaitan. Yang sering aku campakkan ke kategori "kebetulan". tetapi tidak sebenarnya.

aku memohon kekuatan. yang aku jumpai ialah kesukaran. aku mohonkan jawapan. yang aku temui ialah persoalan. aku mohon didikan. yang aku terima ialah ujian.


aku pernah memendam sakitnya rasa. tetapi aku kecapi ketenangan.

hidup adalah madrasah, bila kau bersedia untuk mengambil pelajaran.

tersalah. sekali. malah berkali-kali. sentiasa masih ada kesempatan. sebelum semuanya terlewat. betul-betul memikir. betul-betul merancang. betul-betul memilih. betul-betul redha.

agar kau tak menyesal dengan natijah.

"dan yang akhir itu adalah lebih baik bagimu daripada yang awal"




aku masih menunggu.












exhausted


untuk beberapa hari sebulan, entah berapa kali dalam setahun / tahun yang sukar / kali terakhir seingat aku berlaku hampir 5 tahun yang lalu.


kemudian aku jadi sangat lelah. dan barangkali lupa bahawa insan memang tidak punya apa-apa dan tak akan mampu memiliki. lebih hebat lagi. aku juga lupa insan tidak benar-benar ada sesiapa.


-jadi mengapa kau harus merasa gundah dan sakit untuk perkara-perkara yang bukan kau yang mengurusinya? 




#qalb munkasir

Jumaat, 18 Oktober 2013

random 2

argumentasi yang berakhir. macam kapal terhempas. Normal kot bila kawan lawan berkata tu terus diam. dn tidak tahu apa terjadi kepada hatinya.
| I hate it when she say sorry. she said im crying because of her. but the reality. Im the one to be blame for her many sad and teary days. | Alexithymia. respect but.. ……………………… (blurred) | Poligami. I have always think. when the one you trust to be your soulmate was actually need the other, I will eventually asking an immediate leave. or holidays for years abroad.if the condition-you know..

Isnin, 14 Oktober 2013

jiwa.





al-fatihah.




moga jiwanya tenang di sisiMu.
kurniakan dia saadah milikMu.

mukjizat


satu hari. balik dengan perasaan sugul. emosi tak menentu. air mata meleleh tiba-tiba. sedih kerana apa? haa. entah.

hilang semangat untuk semua benda. tak ada mood untuk sesiapa.

kau tahu. untuk 'waktu tidak bermaya' itu hanya satu ubatnya.

untuk hari yang serasa tidak mahu apa-apa. tidak ada keghairahan. tidak ada sebarang keazaman. tidak rasa mahu senyum. tidak mahu ketawa. tidak mahu cakap apa-apa. hah. hari serabai yang semua serba tak kena.


*********

abah kata; al-qur'an mukjizat hidup. Hidup sampai kiamat.

*******
buka laptop. pasang ayat-ayat qur'an. bacaan al-ghamidi je yang ada.

duduk menghadap. menadah telinga. berbaring. tidur. buka buku. makan. minum. masak. apa saja.

hati semacam

terubat.



tak mahu cakap lebih-lebih. dah buat ni lebih dari berkali-kali yang mampu dihitung jari.
tinggal lagi; belum sungguh-sungguh hafaz dengan disiplin. dan amalkan sehabis baik. :(


p/s; sesiapa saja boleh buat ni.

Ahad, 13 Oktober 2013

waktu.

ada orang yang sedang berdepan dengan kematian orang tersayang.

dan aku.



meraba-raba rasa sedih dia. wajahnya tenang hari tu. hatinya siapa tahu? aku tahu doaku tak betul berterusan.

sentuh tangannya. tatap wajahnya. lihat sendiri bagaimana sukarnya dia bernafas.

aku harap segala rasa tak kena. segala rasa murung dan ingin sendiri hari ini adalah kerana keterikatan kami. ingin mendakap dukanya, yang kau pun tahu aku tak mampu.

dan membayangkan andai aku sendiri berdiri di sebelah ibuku; memanggil-manggil dia agar dia sekurangnya merespons, dan sedari kedatangan dan kehadiran anaknya. membilang-bilang saatnya bilakah sepasang mata itu akan celik semula. atau saja mempersedia jiwa untuk kehilangan.

atau aku saja berbaring di atas katil itu. menarik nafas yang kini menjadi satu beban dan memamah seluruh kudrat sekujur tubuh lemah.

aku sedih dulu. rasa akan mati terbunuh kerana segala rasa tidak bermaya dan murung ini. lalu ya lathif nama yang sungguh-sungguh aku rayu.

p/s; yang akhirnya dapat aku simpulkan jiwa fragile dan teruknya pengurusan stres aku. toksah cakapla. baru kena komen mihun tak menjadi pun aku rasa nak nangis macam apa. (ni akibat ego sangat tak nak masak kt rumah sebab rasa inferior berdepan dgn mak yang serba-tahu dan memerhati segala gerak laku kau. haa)

kau tahu. macam orang perhati bila2 kau akan buat salah dan macamlah akan kena pukul dengan rotan setebal 2inci.

dan aku sedar waktu jam 8-12 adalah masa yang begitu sugul untuk kebanyakan hariku. usah tanya kenapa.


Sabtu, 12 Oktober 2013

kesilapan

kesilapan-kesilapan.

1. selalu ponteng kelas untuk alasan yang remeh-temeh. dan hebatnya; selalu ada alasan untuk kata "malas" tu. 

2. 'menguzurkan' diri untuk tak lazimi kelas2 masyayikh di masjid al-azhar. jangan cakap masjid azhar; kalau syeikh bertandang ke rumah-rumah negeri pun selalu mushrif je yg dijadikan "masalah".(selain alasan2 lain) 

3. lagi suka sembang hal-ehwal politik.dan hal-hal yang entah apa-apa.

4. status-status di fesbuk lebih menjadi pilihan. atau blog-blog. berbanding kitab-kitab dan buku-buku "berat" yang mengambil masa yang lama untuk dicerna dan difahami intinya.

5. sangat semangat dengan program-program dan manfaat jangka pendek berbanding kelas-kelas talaqqi yang menuntut kelaziman dan istiqamah-tapi beri manfaat jangka panjang

6. kesan ponteng kelas; tak fahami dengan sepatutnya apa yang patut dipelajari. belajar asal dapat tangkap sikit. tak perlu mendalam.asal boleh jawab soalan peperiksaan. masa nk exam nilah main teka-teka makna menjadi satu "darurat".

7. usaha nak kuasai bhs arab dan ilmu2 fardhu ain tu tak seberapa. alih-alih beralasan diri yang tak mampu. titik.

berangan nak jadi ulama' sedang diri tak bersuhbah dengan ulama' | dah merasa cukup dengan menghadiri satu atau dua muhadharah ammah masyayikh | tak berani/inferior nak jejak "zon" yang keluar dari pemikiran dan fahaman lingkungan jemaah | sesuka hati guna istilah asal rasa-rasa capai mesej | topik-topik tipikal yang selalu dibicarakan; ukhuwah, | rujukan-rujukan hanyalah orang jemaah(?). ya mungkin sebab masih budak dan tak pandai nak fikir sendiri. takut fikrah jadi celaru(?) | mengharapkan lebih ramai orang-orang hebat lahir; kepada apa harapan ini disandarkan? | lebih kepada react berbanding respons terhadap isu-isu | 

di mana isu kalimah Allah dan TPPA dalam kalangan kita? ohya. sebab kita lebih nampak kesengsaraan Syria dan Palestin. dan 'kesengsaraan' rakyat setelah PRU. 

bagaimana nak menguasai perbincangan; memahami arah diskusi dan kesefahaman bila tak belajar kaedah dan metod2 berargumen? selalu tersasar arah perbincangan, atau tak sampai kepada konklusi yang diharapkan bila masing-masing dah cuba berbahasa itik dan ayam.

sorang cakap pasal adab berkhilaf, sorang bercakap tentang wala' kepada pemimpin. sorang bercakap tentang teguran terhadap akhlak dan sorang lagi bercakap tentang pendirian politik? ngaa



membaca rukm sebenarnya seolah macam membuka lampu kepada keadaan rumah yang serabut. melihat; perkara yang selalu kau rasakan selama ni. benda-benda yang membuat kau rasa tak selesa. baru nampak sebenarnya barang-barang kat rumah berselerak. rumah berdebu berhabuk. baru nampak sebenarnya tong sampah dah melimpah (melampau-lampau perumpamaan ni. :p)  


sebab kau rasai jadi terkesan. 

kau tahu kenapa aku selalu rasa seorang? kerana yang rasai ini memang aku seorang. 



p/s; ini apa yang terjadi pada diri aku, kerancuan yang mengharukan.
aku masih berpegang kepada pesan muallim; kuasai ilmu fardhu 'ain. keberadaan kau di sana adalah untuk berada di sisi para masyayikh. prioriti. kalau kau tak mampu nak pegang dua-dua; peganglah yang utama. itulah asas pilihan aku. sepatutnya. kan?

fikir nak pindah rumah kat Sadis. dekat dengan masjid azhar. 
atau dapatkan mushrif tetap dengan segera. SOS. haha :p



marriage 1


serius, sejujurnya, kiraan kurang dari setahun memang mendebarkan.

cooking | baking | nutritions (?)

studying | libraries | books |

masyayikh | arabics language | arabic newspapers


sharing | rumah kitorang nanti akan "mewah" ke dengan buku2? dengan diskusi? dengan puisi? (idk. this friend of mine thought)

impian.impian.impian. harapan.harapan.harapan.

the marriage of our own version.


p/s: masa taip ni; satu bait lagu terngiang kt telinga.
"hidup tidak selalunya indah. langit tak selalu cerah.."

random

i am happy.

stress.

buku bertingkat minta dihabiskan | orang-orang di jalan | dialog-dan diskusi yang belum tamat | rindu(?) | makan dan makan, rasa tak berselera | masak. tak masak. tak reti dan tak minat dilihat dikritik diulas-ulas | benci. menangis. air mata. oh aku perempuan | ingat pesan maisarah; "tin-tin kosong" |

sebenarnya kami pernah melalui persimpangan yang sama. bila ia adalah antara memilih atau tidak. tetapi jawapannya berdiam diri. kami pernah sama-sama merasa inferiority complex, merasa not good enough. lagu almost is never enough-Ariana Grande. dan kami sama-sama gadis. dulu cheer forever like takkan pernah dewasa. mungkin manga dan sketching dan anime punya pengaruh(?)

di celah-celah huruf-huruf dan perkataan-perkataan, istilah-istilah dan idea-idea dan ulasan-ulasan dan kritikan-kritikan dan keinginan-keinginan untuk mendewasa matang seperti kamu. seperti orang-orang yang seperti kamu. atau kerana cahaya yang turun bilamana hati selalu berdzikir mohon diberi petunjuk.atau saat lapang kerana yang 'lompong' dulu telah ditemui.

struggle inside | she said i was hers | but i said i got to leave | two entity? | tanya Shafira kpd lecturer wise dulu tentang mrHyde and Jekyl | tak faham dan buat-buat mengerti | kemudian nik nur madihah | Benz Ali? Hazman Baharom? Marwan Bukhari? | tak kisahlah.

me still me. yang berubah sekarang ialah ini. dua cincin emas di jari. dan hidup yang bukan untuk sendiri semata (baru tersedar?)

dan dulu diri yang dimanja-manja. sekarang tak lagi. harus faham kritik, nagging, pesan, marah dan tegur- meski hati tak boleh nak terima terus, selalunya perlu dipujuk2 dengan rasional dan nama-nama- adalah untuk kebaikan diri. yang bukan lagi hidup untuk semata-mata sendiri.

once. kenapa hanya akan hargai bila sedar akan kehilangan? you will never find a place like home. your mum is your home. pesan lagi.

"lepas ni dah tak boleh mengadu semua kat umi. you have to do it by your own."

egypt. aku boleh buat semua yg pernah umi pesan. jaga kebersihan, kekemasan, yada yada.. masak. menjahit. minat and all. aku lagi tahu kenapa kawan-kawan semua bawa gambar family dan aku tak. memang aku ignorant. dan aku tau aku takkan kuat menatap wajah-wajah diorang.

how is it life when you only can depend on your own? and He is with you.
berlari mengejar bas di tengah sesak. asap kenderaan. mata-mata yang melihat. pak-pak arab(?) berpeluh-peluh meredah malam sendirian. bertukar-ganti kawan bergantung samada diorang interested atau tak. merancang-rancang kelas-kelas malam yang hendak kau hadiri. sambil menolak pelawaan kawan-kawan serumah ke program-program. dan musyrif. dan ambil kira segala kesusahan yang kau timpakan pada orang-orang lain. kawan-kawan. musyrifah rumah. dan segala persaan serba-salah. berlawan dengan enthusiast minat keazaman kau-kau yang berseorang. semangat. dan kau tahu kewajipan kau adalah itu. dan harapan mereka, pesan mereka kepada kau. ustaz halim yang menjadi kunci kuat menapak. ustazah rozana punca ruh  merasa hidup di celah huruf-huruf quran. doa insan2. dan azam yang terlalu lemah. tiada kesungguhan. sebab tu letih dan penat selalu berkunjung tiada hentinya.

expectations terhadap budak sekolah agama seperti aku.

hey. aku pun bukan lagenda.

mesir adalah 'hutang' tidak terbayar. yang seringkali aku berharap aku adalah seorang lelaki untuk 'melunasi'nya. atau segera bermushrif tetap(?) agar tiap malam merentas waktu dan ruang "secara legal" dan selamat.

dan perasaan iri hati yang tiada berkesudah melihat orang-orang seperti nusaibah. helma. tarim? habaib? aku yang tiada redha. bersyukurlah Allah menempatkan tiap-tiap orang pada kedudukan mereka masing-masing. terima kasih atiqah. syeikh rohim. si kecil raghdaa. ustazah afraa dengan pesan terakhirnya perjumpaan kami; "peliharalah Allah nescaya Allah pelihara kamu". titik.

bittersweet. aku sedar dah lama sangat tak pernah nak merajuk-rajuk dengan kawan-kawan aku. dan hidup dalam dunia sendiri. dan persoalan-persoalan yang terkubur tiada bait kata dan apatah lagi jawapannya. dan betapa tersinggungnya aku bila sedar aku tak mampu buat apa-apa untuk diorang. dengan semangat perjuangan yang sesetengah orang termasuk aku sendiri berasa muak mendengarnya.
tapi diorang adalah aku dulu, kan. kau tahu apa rasanya melihat orang-orang menayang kembali apa yang pernah kau lakukan; yang telah kau tinggalkan sekarang.
dan apa pula itu? ahh.

naa. ini cuma sekadar luahan, yang aku harap tiada respons.
sebab semua orang pun ada kisah masing-masing. malah lebih hebat duka dan badai yang menimpa.
hidup aku pun tak sesukar mana. makan pakai cukup, hidup. duit. masa. yang sadis sebab aku duduk dalam keselesaan. kesenangan.

dan ramai orang yang mati kekenyangan sebenarnya. mati hati.


so yeah! masak.masak.masak. hangus. haha

p/s:  still single. tapi unavailable dah. happy je. and stressed. haha

Ahad, 8 September 2013

is something

awak ingin berdakwah?

awak faham yakin apa yang ingin awak sampaikan?

kepada siapa dakwah ini ingin awak sampaikan?

kenapa awak berdakwah?






sekurangnya. aku harap sekarang. tidak lagi bersendiri dalam ramai.
walau hanya berdua.
dan rasanya lebih ramai yang akan menyertai.
walau bukan sekarang.


harapan adalah doa senyap, bukan?




Sabtu, 7 September 2013




Because maybe
You're gonna be the one that saves me
And after all
You're my wonderwall




                                                                                -oasis

Jumaat, 6 September 2013

Whisper of the Heart



"we read the same books but i never do anything with what i learned.

he decided long ago what he want to do.

he is going straight for his dream.."





                                                         -shizuku

Rabu, 4 September 2013

demi anak-anak





"Ya Allah, kurniakan anak-anak kami kedua ibu bapa yang soleh-solehah dan mahu memperbaiki diri"

Amin.

soalan.


tengah ketawa kesukaan; riangnya aku gembira sangat pun tidaklah.

tiba-tiba sehelai kertas dihulur kepadaku; satu soalan mengasak';

"akak-akak.. macammana nak jaga hati?"

aku lantas melihat sang empunya kertas-adik yang bertanyakan soalan.


entah kenapa. saat itu seolah terhenti. atau aku sebenarnya semacam termenung sendiri.

dewan masih gamat ketawa; dek kerana celoteh sang penglipur-lara yang memegang mikrofon.

yang sekarang aku rasakan seolahnya mereka mentertawakanku.






kelakarnya; aku memerli diri.

soalan itu mudah, kan.

dan aku tidak tahu harus menjawab apa.




dan soalan "ma Rabbuka?" kelak bisakah dijawab dengan hafalan jawapan aku saja?
















Khamis, 29 Ogos 2013

those three words.

dear happiness;

whenever the what so-called sorrow come to tear you apart, or to break you, or to make you suffer..

you know these memories are here,

and these moments are yours forever,



smile again.. will ya?

and choose to remember.




thursday. 18.07pm.
(and i know you will, ia :) )

Selasa, 27 Ogos 2013

kembali.pulang

tidak pernah ada sesuatu yang menjamin kepulanganmu melainkan Tuhan.

aku janji; aku akan sentiasa berusaha lebih keras dalam penghambaanku, dalam solat, rukuk dan sujudku-dalam tiap inci kehidupanku.

(tidak pernah tiap-tiap permintaanku tidak ada bagian untuk diri sendiri; maka haruskah aku menggelarkan diri tamak dan haloba?)

aku tahu lebih banyak yang akan aku hilang, dan aku tidak pernah tahu apa yang akan aku dapat (meski erti kata tahu itu jua terbatas)

Tuhan; jangan izinkan penyesalan mengikatku dalam semua nafasku; aku mohon..

aku mohon pengembaliannn

(bukankah seperti inilah saatnya apabila wajah-wajah tertunduk penuh sesalan di hadapan Rabb mereka; memohon merayu dikembalikan ke dunia agar mampu beramal soleh? lalu ditolak permohonan itu )




lalu ditolak permohonan itu.



tetapi, untuk dunia yang masih belum kiamat ini;
ya Rabb; kabulkan permintaanku.

Khamis, 22 Ogos 2013

happy.

kadang-kadang,

aku rasa apa yang orang kata itu betul.

masa boleh menyembuhkan luka dalam hati
atau kembali menghubungkan kita yang telah berkelahi

meski menunggu untuk itu,
aku hampir hilang sabar
sering bertanya kepada masa;
"bila?"

tetapi untuk engkau..

ada satu ayat omputih yang kata;

"it seems to be forever"



kata-kata dia;

"hati-hati kita milik Tuhan"


aku mohonkan.
agar luka-luka dan cedera pada hati kau itu

kembali terubat.

agar dunia yang masih ada warna-warni ini-di bawah langit rahmatNya-mampu kau nikmati.
dan erti kata bahagia itu juga mampu kau kecapi.

gembira.

bukankah dengan itu engkau dipanggil?

Selasa, 20 Ogos 2013

gurauan

aku berharap
yang aku akan jadi lebih kebal dengan gurau-gurau yang seperti itu.

=_=


im trying my best not to take it too hard.




ruang

setiap kita ada konflik yang mesti ditangani sendiri.

sendirian.

atau terkadang.

kita cuma merasa perlu sendirian.

bila saat itu datang. sila beritahu.






jangan hilangkan diri tanpa khabar berita. meski mengingati aku kau jadi sakit dan kecewa.
luahkan saja segala benci dan amarah.

moga terubat hati..

moga.

Ahad, 11 Ogos 2013

dear you time




entah kenapa saat-saat ni aku sangat teringat kepada lagu ni.

:') terharu~


~biarpun keadaan sebenar mungkin taklah macam ekspektasi aku... kan?

Sabtu, 10 Ogos 2013


andai hanya ada satu permintaan kau yang akan terkabulkan,

apakah yang akan kau pohonkan?




mungkin dengan ini; kau akan mampu melepaskan sekian banyak keinginanmu, dan menemui satunya yang benar-benar adalah ingin terdalammu.

atau;
semakin tamak kau akan jadi; semakin banyak ingin kau miliki.


setujukah engkau;
untuk kita saling melepaskan daripada tiap hati kita ini.

?




Selasa, 30 Julai 2013

x

realiti selalu tak seindah angan-angan.

dan kehidupan dunia yang menipu.

ramai manusia bertopeng di sana sini

dan cinta palsu.

kalau tidak kerana 'ada'nya Tuhan dalam jiwa insan..


menangis hiba. untuk masa depan. sedang berusaha membuang sebarang jangkaan; katanya.
tetapi aku tetap berpegang; "hanya keikhlasan akan menemui yang ikhlas."

bukankah sang Iblis dulu berikrar; "semuanya akan sesat kecuali yang ikhlas?"


manusia tak bisa memilih ujian. tenang dalam takut. al-Lathif tetap jaga, tidak akan tidur. kalaulah yang paling dicintai insan pun menjadi ragu dan hilang percaya, moga-moga Engkau yang mengizinkan pertemuan ini, akan tetap 'ada'.

Selasa, 23 Julai 2013

z


mungkin sebab dulu terlalu terpengaruh dengan manga anime semua. dan sangat-sangat menyanjungi kaoru-pelukis majalah Gempak; dan masa tu komik-komiknya adalah di bawah Siri Maskeret Cinta.

ya, cerita cinta.

macam tipikal anak-anak gadis; memang sangat tersentuh dengan cerita-cerita cinta ni. 

ada satu masa; novel-novel cinta mendominasi bahan bacaan awal remaja. 

tapi, aku pula lebih suka komik. dan masa tu siap ada trend "novel cinta yang dikarang sendiri" dalam kalangan kawan-kawan sekolah.

aku dan sorang bestfren ni pulak bertukar-tukar lukisan komik dan idea cerita kami; haha. sungguh budak-budak. kalau difikir-fikirkan, itulah 'zaman kegemilangan' minat melukis aku. rasa-rasanya sebab terlalu banyak 'latihan', tangan kanan selalu jadi mangsa. lenguh.  

mungkin sebab kawan ni lebih berbakat daripadaku; jadi dia mula menulis cerita pendek; siap ada kawan minta dia tulis ala-ala novel cinta. dan adalah ilustrasi lukisan manga dia yang comel-comel tu.ya, dan pengaruh tu merebak juga. tapi tulisan-tulisan aku sekadar cerpen-cerpen pendek () dan cerita novelet yang tak ada ending nya (sebab kekeringan idea). haha

sehinggalah bestfren tu pindah masa tingkatan 4, dan kesibukan yang mula menjalar tahun-tahun selepas tu.

lukisan-lukisan, "kemahiran" dan minat melukis, menulis tu semua berkubur sepertimana kenangan-kenangan kami yang dulu.

aku ada cuba-cuba melukis, dan menulis juga. tapi dah kekok sangat. aku dah macam tak pernah buat perkara-perkara yang aku suka ni.

yang paling aku ingat; dulu aku berimpian nak ke Lim Kok Wing (hahaha) sebab kecintaan yang sangat kuat pada lukisan cencomel ni.

mungkinlah.. antara faktor lain sebab aku fikir. akan berubah 'profesyen' apabila keputusan separuh hati aku ambil bila mula-mula mendaftar untuk stam.

dan aku fikir..
aku akan dedikasikan hidup ini untuk satu perjuangan yang sangat berbeza dengan dunia aku dulu.


dan bila aku ingat balik sekarang.. 

aku cuma ingin bertanya; "kenapa?"

kenapa jalan hidup aku jadi macam ni.



aku cuma boleh ketawakan diri sendiri je sebagai jawapan soalan tu.

(tengok.. sekarang aku dah mula menulis syok-sendiri. haha)



kan Maryam? kini yang namanya "aku" tu cuma ingin belajar mengenal kamu.

<3 

Isnin, 22 Julai 2013

hahaha

aku ketawa.
menangis.

pentingkan diri.



tafwid dan tasleem.

bukankah sejak awal kita telah setuju

usaha adalah alamat percaya

redha adalah tanda yakin

?


dan air mata ialah
kerana aku manusia.

lagi.

kita selalu ingin terbang,
apabila kita tidak mampu.

dan ketika mampu terbang,
kita ingin berenang.




ehem.

bukan "kita",
tetapi aku.

Khamis, 18 Julai 2013

antara dua


Ku sangka
Destinasinya semakin kuhampiri
Rupanya
Makin jauh makin berliku
Malah bercabang pula
Kini bertembung
Antara dua pilihan
Prinsip yang masih hijau
atau kecintaan yang hitam pekat

Isnin, 15 Julai 2013





aku cuma ingin mencatatkan;

bahawa bahagia itu.

tidak terus terjun dari langit;

mendakapmu erat dan tidak pergi-pergi.



sekurangnya. itulah yang aku rasakan.




Jumaat, 12 Julai 2013

kesembilan/sembilan puluh

And in the end the question that always came back to me was this: How could I,of all people, chastise someone for their past?

"Does it bother you enough to change your mind?"

"No, Soraya. Not even close," I said. "Nothing you said changes anything."





-from that moment; i know till now; i dont thank God enough.

~TheKiteRunner



Khamis, 11 Julai 2013

Rabu, 10 Julai 2013

ketujuh/sembilan puluh

Pada suatu malam, bulan telah berkata kepadaku,
"jikalau dia sering membuatmu menangis, mengapa tidak kau tinggalkan sahaja dirinya?"

Seraya itu, aku memandang bulan dan berbisik kepadanya,
"duhai bulan, akankah kau pernah bisa meninggalkan langitmu?"



seperti tiap-tiap bahtera yang tetap dalam pelayaran, setelah mungkin dilambung badai, ditimpa hujan malah ribut taufan…
utuhkah yakinku kelak bahawa tetap akhirnya ada pelangi di penghujung hari?

dia menyinggungku lalu berkata;

"apa kata hatimu kini?"



~Perempuanyangpatahhati

Selasa, 9 Julai 2013

keenam/sembilan puluh

am i greed enough when asking;
o dreams, please come to reality?
and i am afraid of losing;





~meetingtheroyalblood

Isnin, 8 Julai 2013

kelima/sembilan puluh


yang selalu terjadi bila manusia mencintai,

dia mencintai yang sebenarnya

ialah diri sendiri.





kerana itu, seorang ibu menghantar anaknya untuk dididik oleh tangan-tangan yang bisa mengukuhkan duniawinya; tetapi menghancurkan ukhrawinya. dan ibunya membilang ini kerana cinta.

dan seorang kekasih sanggup menuruti apa sahaja permintaan kekasihnya kerana takut kehilangannya.
dan ini dikatakan demi cinta

lalu akhirnya cinta ini bukan pun kerana diri juga; bahkan kerana hawa nafsunya yang tidak akan terpenuhkan buat selamanya-melainkan setelah tertimbus di dalam tanah.





~RisalahNuruntukPerempuan

Ahad, 7 Julai 2013

keempat/sembilan puluh


'surat-surat masa silam' memujuk kerisauan masa hadapan.

masih berharap masa tidak berlari terlalu laju.

mungkin inilah 'khazanah' masa lalu

-kenangan.




*tariknafasdalam-dalam


ketiga/sembilan puluh



setiap kali melihat cermin. rupanya ada seorang budak di situ.

selalu terlupa yang budak itu sudah membesar.

serius. haruslah cepat dewasa.. 



hmmm~ 

Jumaat, 5 Julai 2013

kedua/sembilan puluh

rasa teruk.

apa pun yang akan berlaku, akan berlaku.

dan akhirnya tiap-tiap diri akan berdialog sendirian dengan Tuhannya.

ilaik atau 'alaik.









Khamis, 4 Julai 2013

pertama/sembilan puluh

ruang dan masa. perancangan dan takdir.

manusia boleh saja mengimpikan berbagai-bagai perkara, mengharap dan menjangkakan apa-apa daripada insan lain. -dengan tidak melupakan; bahawa sesiapa juga menaruh yang sama terhadapnya.

mungkin-hanya dengan cara ini manusia bisa melindungi diri daripada kekecewaan apabila jangkaan-jangkaan dan harapan-harapan tidak termakbulkan. 







~alreadymissingegypt.

Isnin, 1 Julai 2013

0

sesuatu yang sangat menakutkan; sehingga lidah terkelu mengungkapkan bahkan diri sedapatnya ingin menafikan

lalu melalui doa dan pengharapan, kita mohonkan perlindungan daripada segala yang tidak-tidak.


berserah. yakin. redhailah.

Ahad, 30 Jun 2013

1

tunggal.

tiada galang gantinya.

sekali. hanya sekali seumur hidup.

alangkah!

nur kamal asyraf musyrifin




2

bila hilang; ia takkan kembali

atau mungkin,

tapi takkan sama.



~ingatsampaimati.

Sabtu, 29 Jun 2013

3

to be part of someone's life-
is more than enough

:')

#livingacontentlife#

Jumaat, 28 Jun 2013

4

hidup sentiasa punya rahsia.

andai diri sendiri tidak mampu mengungkapkan tahmid untuk tiap-tiap nikmat dan niqmat yang bersinggah-dalam garis takdir yang sungguh panjang,

di sana akan sentiasa ada ayat; yang berlingkar sekali-berkait sama dalam jalur qada' yang luar biasa.

jiwa-jiwa manusia. dan pertemuan

aku ingin cemburu. tetapi lauhku juga punya kisah ajaib tersendiri.

lalu bukankh mensyukuri itu berkali-kali ganda lebih baik?

terima kasih Tuhan.


Jumaat, 21 Jun 2013

#




manusia itu; setiap dirinya adalah dia. dan jiwanya adalah jiwanya masing-masing.

tentang keadaannya. setiap masa dia adalah dia di masa itu. masa lalunya adalah takdir dan masa depannya majhul.

insan.
kelmarin dia begini dan esok dia begitu. berubah, tetapi ada yang tsabit. jiwa insaninya dia adalah dia.

dan talazum ruhnya, andai pernah menyatu(ittihad) kerana tala-umnya kalian,

maka engkau tahu, dia tetap dia.

meski sekarang suratnya lain sekali. tetapi kuulang, ruhinya adalah dia.











Khamis, 20 Jun 2013

lamhah


deactivate facebook, buang wechat viber semua rupanya bagi ruang untuk "hidup" dengan lebih baik.

no expecting.

no "syok-sendiri",

teruskan jalan. macam kereta api bergerak atas landasan.




ok je.



hikayat mimpi bersambung-sambung, banyak episod,

dalam mimpi selalu boleh pilih nak jadi watak apa,

meski mimpi ngeri pun boleh berubah 360 darjah; asalnya jadi mangsa akhir cerita dah jadi hero.

sebab dalam mimpi diri sendiri adalah pengarahnya, dan diri adalah pelakon. mungkin.

bila celik mata, kenapa tak boleh melakukan yang sama?

kenapa biarkan jiwa terjajah dan dipengaruhi orang?

terfikirkan perkara ni akhir-akhir ni. teringat sang kura-kura yang jatuh dari langit sebab terlalu pesonanya; ingin jadi seperti burung.

i just want to be content.
dont want to hurt and to be hurt by others.

tapi menyakiti diri sendiri…?






                       ******

hidup dengan keinginan yang banyak, dan masa silam-

perlu memilih, perlu ada kawalan diri dan disiplin.

dan perlu melepaskan begitu banyak perkara, cita-cita, atau impian.

terima diri sendiri seadanya.



jatuh seperti sang kura-kura;
adalah lebih sakit berbanding bersabar dan belajar menerima diri sendiri.




iamahappyperson,noneedforotherstoworry.



Ahad, 16 Jun 2013

jatuh cinta lagi



kelmarin jatuh cinta.

hari ini pun sama.

esok belum tahu.

dalam hati.

pohon hari-hari jatuh cinta.

sampai hari yang tidak mati-mati.



~bila seseorang kata; dia sentiasa mendengar apapun yang ingin kau luahkan, tetapi kau dapati dia tidak begitu; ketahuilah dia hanya manusia biasa.
seperti kau.

dan ketahuilah.
Yang sentiasa mendengar itu bukan tidak ada.
Dialah Allah.


r.u.h.i.y

dendangan burdah sadah yaman menenangkan hati.

kelmarin aku mimpikan syeikh Rohim.

dan aku sangat ingat Syeikh Yusuf sangat suka nama Sofi(suci)



dan hari ini rasa sangat teruk,
lalu "didampar" terbiar di jalanan sekali lagi.

bermain "lost and found" dengan Tuhan…?




~manusia, tolong berhenti "expecting" sesuatu apapun dariku.
kerana aku hanya seorang faarihah.

bacalah, kemudian bacalah

"bacalah dengan nama Tuhanmu"

bacalah, dan luaskan bacaanmu.
agar engkau membaca tulisan-tulisan(ayat) Tuhanmu di muka bumi ini.
bacalah manusia. bacalah hatimu, hati mereka.
bacalah kehidupan, bacalah kenangan, pengalaman.



…kelak nanti mampu kausingkap di balik tabir hatimu sendiri(moga-moga) adanya Dia.
                                                                   -I



~aku sebenarnya sangat ingin tahu mengapa aku bertemu engkau.

yang pasti; dulu dan kini telah terpisah jauh.
aku jadi rindu.

dan aku ingin ulang biar ratusan kali pun;
ILDAS, aku rindu!

thrillerrr

"bagi sang penghasut, kita tikam perutnya biar terburai segala isinya dan sisa makan tengah harinya…"


HAHAHAA~
(suara ala-ala Dark Vader)
=_=

~mood dah lama tak tengok atau baca cerita2 thriller.
kali terakhir ialah The Orphan; semasa makan-makan di Pizza Master hampir 3bulan lalu.

ohya. Dan memang kebanyakan cerita thriller adalah ditonton, dan tidak dibaca.

cakap pasal cerita thriller, aku terbayang hidup pelajar yang masih dalam tempoh peperiksaan(yang panjang dan meletihkan).
tahu subjek apa yang dikira subjek "killer"?
bila ulangkaji untuk subjek tu gila-gila punya ulangkaji dan lupa dunia.
lauk kat dapur dah 3hari basi, tong sampah penuh melimpah-ruah, siap ada perkampungan lipas lagi.
ruang tamu-berdebu macam dah lama tinggal.
tak terbayanglah tandas, bilik lagi.
memang 'bakal terbunuh' macam ni

=_="

cuma bayangan semata-mata. oh, rumah sendiri hampir jadi begini kalau tak ahli baitnya sentiasa prihatin. tq ahli baitku =)

(sila bayangkan memasak sambil berperang dengan lipas di dapur? euw. :S)


Malaysia: 17hari lagi