hayya nabda' bi..


بسم الله الرحمن الرحيم..



.dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


Rabu, 7 September 2011

..dear atma

wahai atmaku,

aku melihat dunia ini tidaklah lebih banyak ketulusan berbanding kepura-puraan,

tidak juga lebih banyak putih berbanding hitamnya,

malah menjadi tujuan bagi mereka yang telah mendapat ancam Tuhannya,

tetapi..

aku melihat kamu semakin cenderung kepadanya,

mengapakah..?

adakah dunia menjanjikan kamu kebahagiaan?



atmaku,

aku memandang kamu penentu amalku,

kerana tepat di situ tuju nilaian-Nya,

tetapi,

aku memandang kini- kamu ghafil

bagaimana menuju redha-Nya, atmaku?

sedang kamu berbuat sesuatu yang kamu juga tidak redha..?



ketahuilah atmaku,

tipu daya syaitan itu berjuta,

dan sasarannya tak terbilangkan..

yang jahil, yang berilmu, yang miskin, yang kaya..

penyembahnya ramai sekali..

mereka mencarimu, atmaku..



atmaku,

aku malu sekali kepadamu,

kerana kamu itu pinjaman Allah,

dan akulah yang telah mempersia kamu..






dari;  pemilik kamu di dunia..


~dosa ialah perkara yang menjadikan kamu resah melakukannya; kamu takut orang lain akan tahu keaibannya.

2 ulasan:

  1. رصانة بنت مسنان8 September 2011 pada 2:12 PTG

    kate2 ni mmg betul2 tajam sehinggakan mampu mencucuk-cucuk qolbu si pembace (aku)... لعلي بعيد من الذي تظاهر... أمين... ر

    BalasPadam
  2. hakikatnya tertuju pada diri sendiri.. tapi baguslah kalau mampu 'memberi' sesuatu pada pembaca(kau). hehe

    ~ta'liq yang sungguh membina. syukron

    BalasPadam

jom ta'liq!