hayya nabda' bi..


بسم الله الرحمن الرحيم..



.dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


Sabtu, 23 Jun 2012

NUSUS tahun 1



Zuhair bin Abi Sulma.
Umru Qais
Nabighah Zubyani
Khansaa’
Harith bin Hilzah
‘Antarah bin Shaddad

Heh. Kalau dah dapat pegang laptop ni memang kerja lain tak jalan. Macam ada hantu yang menghuni. Mungkin, ada. Hantu laptop yang beriman, moga. :p

Jom ulang hafal hafalan syair. Di kesempatan ini, saya akan memperkenalkan penyair utama zaman Arab Jahiliah; dan dalam tingkatan “top ten” penyair zaman ini, Umru Qais mengungguli tempat pertama.
Jangan terlalu cepat menyanjunginya. Sistem penilaian hanya berdasarkan syair-syair yang dihasilkan, dari segi kualiti bahasanya, taka da kaitan dengan peribadinya.
Sebagai pemakluman dan pengetahuan, Umru Qais ialah penyair yang Rasulullah s.a.w sebut dalam sabdanya;
“pembawa panji penyair ke neraka”
Hal ini kerana Umru Qais sepanjang hidupnya, dalam syair yang dihasilkan menyeru kepada kederhakaan dan kekejian(fahish). Atau orang zaman sekarang panggil hedonism.
Disebabkan Umru Qais ada satu kumpulan syair yang sangat panjang dan dipanggil mu’allaqat Umru Qais, ada satu bahagian yang saya pelajari dan agak sukar dihafal. Saya kongsikan di sini.

 فعز كنا سرب كأن نعجه  *  عذارى دوار في ملأ مذيل
فعادي عداء بين الثور و نعجه  *  دراك ولم ينضج بماء فيغسل
فظل طهاة اللحم من منضج  *  صفيف شواء أو قدير العجل
أصاح ترى برقا أريك ميضاء  *  كلمح اليدين في الحبي الكلل
يضيء سناه أ كمصابيح هاب  *  أمال سليط ال بالذبال المفتل   

Maksudnya apa? Em,, saya akui kelemahan saya memahami bahasa klasik ni. Jadi, saya tak Berjaya nak bawakan maksudnya bait demi bait.

Cuma dalam bahagian ni, bait syairnya menceritakan tentang penyair yang pergi berburu. Buru seladang, kijang dan Berjaya bawa pulang untuk kaumnya. Jadi diceritakan juga proses memanggang dan memasak daging tu. 

Maaf sangat. Maksud secara tak terperinci ni pun Cuma menjelaskan bait 1-3 syair di atas.

Tujuan posting saya pada hari ini ialah memperkenalkan kehebatan penyair zaman dulu, dari segi kesenian syairnya. Bahasanya sangat berbunga,klasik dan nahunya telah mencapai tahap tinggi. Kemahiran budak hingusan macam saya ni awal-awal harus serah diri(lebih-lebih lagi kalau tidak kuat usaha untuk menguasainya).

Jadi, nampaknya hadaf pada hari ini telah gagal. Kecuali, saya telah Berjaya menaip syair di atas tanpa melihat buku. Hehe.^^

Maaf kepada yang merasakan telah membazir masa membaca ‘post’ saya pada kali ini. *_*

Tapi jangan kecewa dulu. Saya ceritakan perihal Zuhair bin Abi Sulma sebagai ganti, ok? Antara banyak2 penyair zaman Jahili, saya paling suka Zuhair, walaupun penyair ini tidak memeluk Islam. Kerana meninggalnya Zuhair betul-betul sebelum kedatangan Islam.

Kenapa Zuhair yang terpilih?

Digelar Zuhair sebagai “Penyair Suci” kerana tidak berghazal1 pada permulaan syairnya dengan perkataan-perkataan tak senonoh seperti penyair lain.

Dan dalam ghazalnya (yang mewajibkan menyebut tentang perempuan- sebagai tradisi ikutan penyair2 sebelumnya), beliau hanya menyebutkan cintanya terhadap Ummu Aufa, isterinya dengan kata-kata yang memelihara kesuciannya. Malah lebih banyak menyebutkan ingatannya terhadap tempat tinggal kekasihnya itu, dan memerincikannya.

Yang menarik tentang Zuhair dalam Mu’allaqatnya, ialah lafaz-lafaz dan maknanya yang bertepatan dengan peristiwa yang berlaku. Contohnya; situasi perang yang dihadapi oleh Arab Jazirah pada ketika itu. Selain itu, Zuhair terkenal dengan sifat “siddiq”nya dalam memuji seseorang dalam syairnya. Zuhair tidak memuji, melainkan dengan sifat yang layak bagi orang yang dipujinya. Disebabkan ini, Saidina Umar memujinya.

Lafaz-lafaznya juga tidak terdiri dari lafaz2 yang pelik, dan makna2 yang rosak, juga tidak daripada perumpamaan yang tak sesuai. 

Dengan begitu banyak kelebihan yang Allah berikan padanya ini,  tak hairanlah beliau juga mengungguli “top ten” penyair terbaik zaman Arab Jahiliah. Kalau tak silap saya, beliau menduduki tempat kedua selepas Umru Qais.

Sementara Umru Qais memerlukan pemerhatian yang sangat-sangat-sangat mendalam dan teliti(sampai sakit kepala.), syair Zuhair lebih mudah difahami selain tak kalah juga kehebatan penyusunan kalimahnya.

Ok, apa-apapun menghafal syair(walaupun payah) sangat perlu bagi mereka yang mahu mahir berbahasa.

Terakhirnya, setinggi manapun kalam penyair Umru Qais yang disanjung dan diikuti oleh penyair2 selepasnya, 

Kalam al-Qur’an tetap yang tertinggi.

Belajar bahasa memberi peluang saya membuktikannya dengan mata kepala sendiri, bahwa bahasa Qur’an adalah yang teragung, paling indah, dan martabatnya dalam ilmu Balaghah, adalah tahap I’jaz yang terkhusus hanya untuknya, maka namanya ialah I’jaz Qur’an..

^^ Alhamdulillah. Maaf kalau ada kepala yang “jam” teruk selepas membaca ‘post’ ni.




~kena kuasai ilmu, dan kemahiran yang terbeban ke pundak kita. Jangan sampai kita mudah-mudah mengatakan “tak tahu” sebagai melepas diri daripada menjawab persoalan yang kita pernah berkesempatan mengetahui dan mendalaminya. Mengatakan “tak tahu” itu penting, tapi kalau sampai ia menjadi jawapan kepada kemalasan kita menguasai ilmu, maka kita sebenarnya telah mengambil mudah akan kewajipan kita.

Terima kasih.

Madinah Nasr; 12.52a.m,


~sasaran selepas ini ialah kitab “Audah Masalik” oleh Ibn Hisyam. kitab nahu. insyaAllah.


4 ulasan:

  1. Ana x pernah rasa rugi baca post2 enti :))

    BalasPadam
  2. xpe,saya yg tak belajar subjek nusus,dapat timba ilmu yg ukhti belajar :)

    Al-I'lmu Nuurun ^_^

    BalasPadam
  3. ada yang lebih menarik ialah penyair hatim at-toiy, bukan penyair mu'allaqat seperti umru qais, nabighah, dan semua penyair di atas, tetapi merupakan seorang yang sangat murah hati dalam keadaan senang dan susahnya, sehingga dinobatkan "Arab yang paling pemurah(ajwadul 'arab) dalam kalangan masyarakat Arab Jahili yang terkenal dengan penyakit bakhil pada ketika itu-kerana kesempitan hidup di padang pasir yang sedikit tanaman dan air.

    insyaAllah, akan dikongsikan dalam entri akan datang.

    BalasPadam

jom ta'liq!