hayya nabda' bi..


بسم الله الرحمن الرحيم..



.dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


Selasa, 22 Mei 2012

Lagi sebuah cerita


Anda suka baca buku? atau hanya suka buku?

^^ saya masih ingat "kegilaan" saya dulu,- adalah pada membaca komik, dan manga. (nilah penyebab utama tabiat sangat kuat berangan)

Kemudian, pada satu tahap, tabiat 'suka membaca' saya tu ter'upgrade' kepada novel-novel. Antara yang mula-mula menarik minat ialah novel 'Tautan Hati" oleh Fatimah Syarha.

Kemudian, di sekolah, kebetulan bertemu dengan seorang junior yang sangat 'gila'kan novel-novel ilmiah, yang isi-isinya agak berat, tetapi penuh imaginasi; seperti novel Manikam Kalbu, Si Peniup Ney, dan kebanyakan karya Faisal Tehrani.

Tapi, novel yang saya rasakan paling menarik ialah novel karya Hilal Asyraf; "Terasing", "Sinergi", "VT", novel trilogi "Takdir" dan lain-lain.

Ayah saya, kalau dia ternampak saya tengah sangat tekun membaca novel, dia akan cakap;

"Buku-buku kat rak tu lagi banyak manfaatnya untuk akak,"
sambil tangannya menunjuk ke arah puluhan(mungkin ratus) buku yang tersusun rapi di almari-perpustakaan mini rumah kami.

Macam-macam ada. Dari buku-buku agama, hingga buku-buku Inggeris, teknologi dan sains.

Waktu tu, saya akan tersengih-sengih. Tak terasa mampu baca buku-buku 'berat' seperti itu.

Seingat saya, kali terakhir saya menelaah buku seperti itu, mata saya akan segera terkatup. Alahai!

Memang rasa nak tabik spring pada insan-insan berketahanan tinggi membaca kitab-kitab setebal 200-300 muka surat, bertulisan kecil ini.


*********************************************************************

Ada seorang senior saya yang pernah menegur sikap malas membaca saya, juga sikap saya terhadap kitab-kitab saya.

Antara kalamnya yang paling saya ingati ialah;
"Rahsia sebuah buku, takkan didapati sehinggalah manusia menghadamkan buku tersebut-seluruhnya; dari kulit ke kulit."

Ya, apabila menceburkan diri ke dalam bidang yang memerlukan diri mahir dalam bahasa Arab, nak tak nak saya mesti memperbanyakkan bacaan kitab-kitab dalam bahasa ini.

Tetapi, tanpa 'pemberat' yang kukuh yang menyokong amalan ini, manusia akan cepat berasa bosan, betul tak?

"Rasailah ia, ketika kamu membaca, rasailah segala isinya, seolahnya kamu sedang hidup di antaranya,"

haha. ayat bombastiknya itu akhirnya menghasilkan satu makna;

Cinta.




~Juga, saya sedang memperjuang dan membuktikan sesuatu. Doakanlah moga usaha menambah ilmu ini, menjadikan kita mampu berbakti, dan makin mendekatkan kita dengan Ilahi,insyaAllah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

jom ta'liq!