hayya nabda' bi..


بسم الله الرحمن الرحيم..



.dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


Sabtu, 27 Ogos 2011

diri dan 1 sen

Pernah menilai diri anda? Andai diberi nilai 36 sen dan anda terpaksa menilai diri, bangsa, negara, dan agama, dengan nilai 1 sen, 5 sen, 10 dan 20 sen, bagaimanakah anda meletakkan nilai itu?

Bagi saya, nilai 1 sen adalah harga diri saya pada ketika itu..

Nilaian Diri
Pernah satu ketika, saya ditimpa kekecewaan kerana gagal mencapai apa yang telah saya targetkan untuk pencapaian akademik saya. Keputusan yang selalu saya capai bukan lagi milik saya. Saya merasa hiba, kecewa dan merasakan ,"saya tak sepatutnya gagal mencapainya.." saya dah memberi usaha terbaik, dan mengorbankan masa yang banyak untuknya..

Menyelak lembaran Qur'an, berharap agar hati yang gundah tak terus terbuai, cuba membaca dengan hati yang masih kesal, saya terjumpa ayat ini,
                      "Maka apabila manusia ditimpa bencana, dia menyeru Kami, kemudian apabila Kami memberikan nikmat Kami kepadanya, dia berkata, "Sesungguhnya aku diberikan nikmat ini hanyalah kerana kepintaranku." Sebenarnya itu adalah ujian, tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui."
                                                                                                                  (az-Zumar; 49)

Tahukah apa yang saya rasa? Saya yang ketika itu sedang mengesali apa yang telah Dia tetapkan untuk saya, atau kata pendeknya-tak bersyukur,
Bongkak pula

Merasa diri yang paling bagus

Tidak ada yang sepandai diri ini!

Dan seribu satu lagi perasaan yang bersarang dalam hati.. seseolah saya sesempurna manusia,-heh! Hakikatnya sudah tertipu dengan diri sendiri..

Waktu itu, terasa bodohnya diri..

Pepatah Arab ada menyebut; "seseorang yang merasa takjub dengan dirinya menunjukkan kedangkalan akalnya"..

dan itulah seorang saya..

Menjadi nasihat untuk diri saya yang selalu merasai kemenangan, dan kejayaan, sehinggakan teman-teman juga bertanya rahsia kejayaan, dan tak kurang merasa hairan juga yang berharap dirinya sebertuah diri ini.. ketahuilah, nilaian untuk diri saya-pada hakikatnya tidak sampai 1 sen pun bila di hadapan-Nya..

setiap daripada kita punya kelebihan tersendiri, jangan kamu mengaburi matamu dengan merasa terlalu takjub dengan orang lain sehingga kamu melupakan dirimu sendiri, dan merasa kesal kerana Allah menciptakan kamu yang tidak seperti dirinya..





1 ulasan:

  1. post yg menarik! best. ana suka. buat ana nilai balik diri ana.

    muhasabah. jzkk :)

    BalasPadam

jom ta'liq!