hayya nabda' bi..


بسم الله الرحمن الرحيم..



.dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


Isnin, 29 Ogos 2011

diri dan 1 sen(2)

Lalu ada yang berkata; tidakkah diri itu sebenarnya terlalu tinggi nilainya?

Bukankah 'diri' itu nanti yang akan memperjuangkan agama Allah di muka bumi ini?

Bukankah kerana wujudnya 'diri' yang dahulu tegar seorang diri menyeru Agama Langit ini lalu kita sekarang mengecap kemanisannya?

Bukankah kerana 'diri' dan 'diri' yang teguh menegakkan panji-panji Islam sehingga sampai kepada kita kalam "Laa ilaha illallah"...?

Bukankah semua itu atas jasa seorang "diri"..? Lalu mengapa diletakkan nilainya serendah 1 sen? Bukankah nilainya adalah terlalu tinggi, terlalu berharga...?

Kata-katanya tidak pernah salah..

Kerana hakikat yang dikatakan pada "diri" itulah terletak sebuah perjuangan, meraih kemuliaan dan kemasyhuran, ialah apabila ALLAH MENGHENDAKI dan "diri" itu TIDAK PERNAH LARI DARIPADA-NYA...

Mulianya seorang Umar kerana Islam yang dipegang dan dibawa..

Islam itulah yang menjadikan nilai "diri" Umar itu tinggi menjulang..

Justeru beliau memandang dirinya tidak lebih sekadar seorang hamba kepada tuhannya, maka kita memandang pada dirinya NILAI yang tidak terkirakan..

Justeru kerana keimanannya kepada Yang Maha Esa, lantas tidaklah kita melihat pada dirinya melainkan kemuliaan yang tak tercapaikan..

Seandainya seorang "diri" itu adalah mulia disebabkan zatnya sendiri, maka apa yang kita nampak pada diri Firaun laknatullah? atau pada diri Qarun..?

Nilai diri kita tidak lebih dari sekadarnya, tetapi tidak bermakna kita tiada harga diri..

Menilai diri kita hina, sehina titisan air mani itu ialah nilaian diri kita bila berhadapan dengan Allah..

Pabila kita merendah hati dan diri di hadapan Allah, nescaya Dia mengangkat kita lebih tinggi pada pandangan manusia..
Dan apabila menyedari diri itu tidak lebih banyak nilainya, maka kita akan sentiasa berusaha memelihara hidayah yang Allah beri ini..

dan menginfakkan diri ini pada jalan-Nya..

Kerana perjuangan menegakkan Islam itu tidak pernah memerlukan kita seperti mana kita yang terlalu hajat untuk bersama di dalamnya..

Kerana, walau tanpa kita, Agama Tertinggi itu tidak akan pernah padam;
"Mereka hendak memadamkan cahaya(agama) Allah dengan mulut(ucapan-ucapan) mereka, tetapi Allah tetap menyempurnakan cahaya-Nya meskipun orang-orang kafir membencinya"
( as-Soff; 8 ) 
Tetapi kita, tanpanya...?

Lihat sahaja kesudahan orang-orang terdahulu yang menganggap  diri mereka terlalu tinggi nilainya..adakah akhirnya mencatat sejarah kegemilangan mereka dengan tinta emas?

Fikir-fikirkan, wallahu a'lam..



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

jom ta'liq!