hayya nabda' bi..


بسم الله الرحمن الرحيم..



.dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


Jumaat, 21 Mac 2014

kawan baik



 Aku ada seorang teman. Berkenalan di bangku sekolah. Bertemu ketika kami sama-sama ingin berubah "baik".
Selalu aku dengar; kawan baik itulah dia orangnya yang sentiasa bersamamu ke mana-mana.
Sekarang, di sisiku tiada jasadnya. Tetapi keberadaannya sentiasa ditandakan dengan perkataan "sini"-
Dia sentiasa "di sini".

Malam ini tiba-tiba wajah dia yang paling aku ingat; beserta cebisan memori kami.

Masa itu, aku antara manusia paling hairan melihat dia. Setiap minggu; tak betah tinggal di asrama. Setiap petang selepas Prep; berkejaran ke pondok telefon, berlama-lama di sana.

"Memang tiap petang eh telefon?" soalku.
"Aah. Telefon ma(mama) ana."
"Lamanya."
"Aah;" dia ketawa; "Ana ni memang orang cakap manja gila. Dengan ma ana, semua ana cerita. Tiap hari mesti telefon, rindu nak dengar suara ma"
"Enti tau, kadang-kadang apa-apa je ana cakap dengan ma ana. Sedar-sedar dah berjam-jam. Kadang-kadang, ma sibuk. Dapat tanya khabar pun oklah, puas hati ana. Ana dengan ma ana dah jadi kawan baik dah;"
katanya lagi, masih ketawa.

Dan aku cuma tersenyum.



Beberapa tahun selepas itu, "kawan baik" kepada kawan baikku ini dijemput Tuhan.

Dan aku, baru merasa "kehilangan"nya malam ini.





Malam-malam air mata, hari gelap tiada bermatahari itu, dirasakan dia setelah menjadi seorang anak yang baik kepada ibunya. Bagi aku, paling kurang mereka memiliki masa "bersama" itu, kan.


~Kenapa aku merasakan kebenaran itu pahit?
 Adakah kerana kebenaran menyentuh luka paling dalam; tersembunyi dalam hati?



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

jom ta'liq!