hayya nabda' bi..


بسم الله الرحمن الرحيم..



.dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


Jumaat, 28 Februari 2014

munazarah

dah beberapa waktu berlalu, sejak "pergaduhan" terakhir kami.

dalam banyak keadaan, dia atau aku akan lebih banyak mendengar, walau berselang dengan beberapa persoalan dan perbincangan, tak kurang yang berakhir dengan kebuntuan.

Hari ini; detik-detik menjadi panas lagi. Antara "keegoan kami, atau perasaan benci dan amarah yang menjadikan perbincangan larut kepada sebuah perdebatan.

munazoroh..perkataan ini mengetuk akalku. aku juga manusia. ya, dalam banyak bicara dan situasi, aku juga berpihak kepada satu-satu pihak, dan disebabkan aku juga insan yang masih sedang mencari, maka banyak pertimbangan yang aku buat adalah condong dan berhujung dengan koma kejahilan.

sesuatu yang mampu jadikan aku tersenyum ialah; kami mencabar fikir dan pendirian sendiri lagi. Mengasak akal dengan persoalan-persoalan, dan memacunya dengan keinginan untuk tahu. Untuk menyingkap yang kita panggil "kebenaran".

Jadi seharusnya dialog ini berdiri di atas satu dasar yang kukuh. Atau kelak bersepah-bercabang entah ke mana-mana.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

jom ta'liq!