hayya nabda' bi..


بسم الله الرحمن الرحيم..



.dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


Isnin, 23 Julai 2012

Antara nasihat Syeikh Rohimuddin dalam memaknakan Ramadhan;

 4 Hakikat Ramadhan;

1. Kurangkan makan (terutama semasa berbuka puasa)

2. Pelihara Lidah (zip mulut dari bercakap perkara-perkara yang membawa dosa, seperti; mengumpat, berdusta, dll. Juga mengelakkan dari bercakap perkara-perkara yang tidak bermanfaat)

3.Kurangkan pergaulan (elakkan dari bercampur dengan terlalu ramai orang, sebagai langkah pencegahan daripada terbitnya percakapan banyak yang tiada memberi manfaat.)

4.Kurangkan tidur (akal menjadi lebih tajam dengan tidur yang berkualiti, pada waktu-waktu seperti sebelum zohor, selepas zohor adalah waktu terbaik untuk berehat. tetapi ingat, jangan berlebihan! Rehat pada masa ini akan mengurangkan keperluan anda untuk tidur pada waktu malam.)


Moga dengan praktik di atas, kita berjaya menjimatkan waktu untuk urusan-urusan dunia yang merupakan keperluan sekadarnya untuk tubuh badan kita, dan memberi ruang lebih untuk kita memperhatikan diri sendiri dan mensucikan hati-hati kita;

hah! moga berjaya menggandakan kualiti ibadah, makin mendekatkan diri kepada-Nya, dan berhasil membawa keluar jiwa yang taqwa daripada madrasah Ramadhan pada tahun ini.







~*rebutrebutrebut!!!*

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

jom ta'liq!