hayya nabda' bi..


بسم الله الرحمن الرحيم..



.dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


Rabu, 1 Februari 2012

.. yang indah itu bahasa.




bahasa itu pada pendefinisiannya ialah suara yang mengungkapkan fikiran.


pada suatu hari, seorang pegawai kedutaan telah datang melawat kami, 

lalu di hadapan pelajar-pelajar sekaliannya, yang berbagai-bagai bangsanya,

dia berkata (dalam bahasa Inggeris);

"saya berasa hairan dengan pelajar-pelajar Malaysia yang menuntut di Mesir, mereka tak mampu bertutur dalam Bahasa Arab sekembalinya ke Malaysia,"

(lebih kurang begitulah kata-katanya)




... ini bukan pengalaman saya, tetapi sahabat saya yang menuntut di markaz bahasa,

respon saya..?

saya geram, dan sakit hati..

bukan hanya pada pegawai itu, tetapi pada diri saya sendiri, dan suasana kami di sini.

kerana kata-katanya yang lantang itu..

terkandung kebenaran yang pahit untuk ditelan,

serta-merta juga saya teringat pada kalam seorang penyampai tazkirah di musolla,

"kita ni patutnya lebih perbaiki bahasa melayu, kita nanti depan masyarakat akan gunakan bahasa melayu, bukannya bahasa Arab, cukup banyak dah kat Mesir ni kita baca kitab-kitab Arab, tulis Arab.."

pemikirannya yang disampaikan melalui kata-katanya cukup menjadikan saya sakit hati.

 sayangnya, pemikiran begini ada dalam kalangan Azhari..

hampa, saya kecewa,

tapi takkan putus asa..

sebetulnya kenapa Bahasa Arab harus dituturkan?

Asbab yang banyak telah dikemukakan lewat daurah kami di Malaysia, 

~Bahasa Arab adalah bahasa Qur'an
~Bahasa Arab adalah bahasa syurga
~Bahasa Arab adalah bahasa tuturan Rasul tercinta, Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wasallam
~Bahasa Arab adalah wasiat kelima Imam Hassan al-Banna
~dll..................

cuma manusia itu tetap,,

takkan mampu keluar dari lingkungan tipikalnya,,

apabila merasa nikmat untuk kekal dalam "zon selesa"



Siapa yang akan bertutur Bahasa Arab ini kalau bukan ahlinya?

Bahasa ini ada keistimewaan sendiri,

Kerana itu Allah memilihnya sebagai bahasa syurga, kerana itu Allah memilihnya sebagai bahasa tuturan Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wasallam, kerana itu Allah memilih untuk menurunkan kalam mulia-Nya dengan bahasa "dhod" ini,,

Bahasa Arab Fushah- bahasa yang Dia pelihara sejak zaman Jahili, 

ada signifikannya bahasa ini menjadi bahasa "siadah" atau ketua dan merupakan bahasa Kaum Quraisy, juga kaum "siadah", kaum yang mulia pada zamannya,

juga ada signifikannya kenapa para orientalis bertindak menafikan asal bahasa ini, 

yang nyata, ia bukan sekadar satu bahasa,

yang ditutur oleh non-Arabic speaker seperti kita hanya kerana terpaksa,,

moga kecintaan terhadapnya melebar, dan moga bertutur dengannya Allah sudi mengirim taufiq kepada kita dalam memahami deen-Nya





~dan sungguh, sudah cinta untuk hidup dalam suasana "berbahasa Arab Fushah"- moga kekal dalam nikmat ini hingga ke syurga-Nya(jika diizin Dia)
~pada saya, ia bukan sekadar bahasa, peduli apa kalau orang pandang sinis saya bertutur salah dalam bahasa ini, yang pentng kita belajar, dan terus memperbaiki.
~juga pesan pada diri, jangan mudah mengalah pada persekitaran; ikan tetap tawar walau hidup dalam laut yang masin.

1 ulasan:

jom ta'liq!