hayya nabda' bi..


بسم الله الرحمن الرحيم..



.dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


Khamis, 26 Januari 2012

Pagi itu dia rasa malas sekali,

Terlalu malas sehingga melanggar pantang tidur selepas Subuh.

Setelah dicongak-congak, rupanya hampir 9 jam dia tidur, bermula selepas Isyak malam tadi, beralasankan kepala yang pening,

dia duduk, mengingat-ingat kembali,

tidurnya juga tidak lena,

adakah kerana gigitan makhluk bernama "barghus" yang sudah melata di tangan dan kakinya..

atau kerana peningnya yang teramat, yang sudah menghilang sejak Subuh tadi.

hatinya galau,, resah,, atau mungkin dia ketakutan..

heh,,

manusia seringkali takut dengan perkara yang tidak diketahuinya,,

seringkali merasa buntu sedangkan tidak mencari dengan sesungguhnya,,

ah,,

akukah orang yang begitu? soalnya dalam hati.

pandangannya diluaskan ke persekitaran bilik,,

mana baju-bajunya yang berlonggok di sudut bilik? dan baju-baju di dalam bakul yang belum berlipat?

sekilas, matanya terpandang ke arah almari bajunya, dia mengalihkan pandangan matanya ke luar balkoni, tempat ampaian baju,

senyuman terukir, hatinya menjadi senang,,
"Alhamdulillah!"

dalam pada kesakitan yang menimpa, masih ada yang sudi menghulurkan ubatnya,

..dan siapakah yang lebih prihatin selain Allah Yang Maha Mengasihi..?

Kalaupun sahabat-sahabatnya ini yang mempermudah urusannya, membahu bebannya, menggembirakan hatinya,,

..siapakah yang menggerakkan hati mereka untuk bertindak melakukannya?

Dia merasakan hatinya seolah ditiup satu semangat baru,

"Bukankah aku ini seluruhnya adalah milik Dia? Dia Yang Maha Mengetahui segala yang terlintas dalam benakku, semua yang aku rasai, setiap detik tawa dan tangisku,,

maka sewajarnya Dialah yang PERTAMA tempat aku mengadu lelahku, tempat aku mengucap syukur atas kebahagiaanku,

Dialah yang pertama aku hadapkan setiap keluh-kesahku, yang pertama mendengar rintihan dan rayuanku, yang pertama, sebelum segala makhluk-makhluknya,,"

dia bangun dari tempat tidurnya, melangkah cergas ke bilik air,

dia ingin menghadap Dia, bersujud kepada-Nya, memohon penyelesaian dari-Nya,

dia ingin meminta, agar diberi kekuatan untuk menjadi hamba yang taat dan patuh kepada perintah-Nya,

dan agar ditunjuk jalan, moga diperjalankan di atas lorong hamba-hamba yang diredhai-Nya,

dan moga,

hatinya semakin yakin dengan segala yang ditetapkan Dia-adalah tidak sia-sia,,

Hasbi Rabbi..




Anas bin Malik R.a berkata bahawa Rasulullah S.A.W pernah bersabda:

Apabila Allah mengasihi dan menyayangi pada seorang hamba maka dikenakan kepada hambanya sesuatu bala”,

Maka apabila hamba itu berdoa mohon pertolongan kepada Allah, maka berkatalah Malaikat: suara itu sudah terkenal! (selalu didengari oleh para malaikat akan rintihannya)

Dan berkata Jibril A.S : Ya Allah , Hamba mu si fulan (sesiapa) itu, bermohon padaMu, makbulkanlah hajatnya.

Jawab Allah: Biarkan dulu hambaku , Aku suka mendengar rintihan suaranya.

Maka apabila hamba berkata: ……Ya Rabbi..

Maka Allah menjawab : Labbaika HambaKu ( selamat datang hambaKu),
tiada engkau berdoa melainkan Aku sambut,dan tiada engkau minta sesuatu melainkan pasti Aku berikan , Adakalanya Aku segerakan untuk mu , atau aku simpan untukmu yang lebih baik bagimu, Atau aku tolak permohonanmu bagi mengelakkan bala yang lebih besar akibat keinginanmu itu.






~andai kesusahan hari ini dipandang sebagai akibat kesilapan hari semalam, bukankah ia juga termasuk sesuatu yang ditakdirkan Dia..?
~ Allah, Allah, Allah,, aku tak mampu, melainkan dengan pertolongan-Mu, maka bantulah hamba-Mu ini,,,

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

jom ta'liq!